Płyny chłodnicze: czy można je mieszać?

Płyn chłodnicze - dolewanie do zbiorniczka

Mieszanie ze sobą płynów chłodniczych to kwestia, która wokół której narosło wiele błędnych przekonań. Czy zatem w praktyce można je ze sobą łączyć? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w artykule przedstawiającym rodzaje, zastosowanie oraz sposób doboru płynów chłodniczych.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • Czym są płyny chłodnicze i po co się ich używa?
  • Jakie są rodzaje płynów chłodniczych oraz jakie jest ich zastosowanie?
  • Jak dobrać odpowiedni płyn chłodniczy?
  • Czy dozwolone jest mieszanie płynów chłodniczych?

Spis treści:

  1. Czym są płyny chłodnicze?
  2. Rodzaje płynów chłodniczych
  3. Jak dobrać płyn chłodniczy?
  4. Czy można mieszać płyny chłodnicze?

Czym są płyny chłodnicze?

Płyny chłodnicze nazywane również chłodzącymi to substancje, które stanowią jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych zarówno w pojazdach z silnikami benzynowymi, jak i diesla. Ich główną rolą jak sama nazwa wskazuje jest chłodzenie poszczególnych elementów silnika, a co za tym idzie utrzymywanie jednostki napędowej w odpowiedniej temperaturze pracy. Na tym jednak nie kończą się zadania płynów chłodniczych, ponieważ chronią one również przed korozją oraz pełnią wiele innych funkcji. Z czego wytwarzane są płyny chłodnicze? Otóż, jest to mieszanina wody, alkoholu (glikolu) oraz różnego rodzaju dodatków zapewniających odpowiednie parametry.

Rodzaje płynów chłodniczych

W sprzedaży dostępnych jest wiele różnych płynów chłodniczych, jednak warto mieć świadomość, że tak naprawdę istnieją 3 rodzaje tego typu substancji. Wynika to z zastosowanej technologii produkcji, co pozwala wyróżnić płyny chłodnicze:

  • IAT (Inorganic Additive Technology), które doskonale sprawdzają się w silnikach z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą, jednak wymagają wymiany przynajmniej co dwa lata. Jest to najstarsza z wykorzystywanych obecnie technologii produkcji samochodowych płynów chłodniczych, która opiera się na krzemianach i azotanach;
  • OAT (Organic Acid Technology), które nie powinny być stosowane w starych chłodnicach (np. posiadających połączenia w postaci ołowiowych lutów), ponieważ mogą doprowadzić do ich uszkodzenia. Krzemiany zastąpione zostały w tym przypadku kwasami organicznymi o właściwościach ochronnych, dzięki czemu płyn nie tylko lepiej chłodzi, ale może być również dłużej eksploatowany (wymiana raz na 5 lat);
  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology), które wykorzystują rozwiązania znane z obu wymienionych wcześniej typów płynów chłodniczych. W efekcie jest to technologia hybrydowa, która obecnie jest najczęściej stosowana i doskonale sprawdza się w aluminiowych układach chłodniczych.

Jak dobrać płyn chłodniczy?

Jak już wspomniano w sprzedaży dostępnych jest wiele różnych płynów chłodniczych, co powoduje, że w ofercie Jota znaleźć możesz produkty różnych producentów. Czym zatem kierować się przy ich wyborze? Wbrew pozorom istotny nie jest w tym przypadku kolor, mimo iż płyny chłodnicze mogą mieć barwę czerwoną, niebieską, zieloną, czy żółtą. Musisz jednak wiedzieć, że kolor płynu ma na celu jedynie jego wyróżnienie oraz ułatwiają zlokalizowanie ewentualnych wycieków z układu chłodniczego. Przy zakupie zdecydowanie ważniejsze jednak są parametry danego produktu, ponieważ w zależności od producenta płyny typu IAT i HOAT mogą posiadać tę samą barwę. Zaleca się zatem kierowanie się właściwościami konkretnego płynu chłodniczego oraz jego dobór zgodnie z zaleceniami producenta danego samochodu. Jeżeli jednak nie wiesz, jaki płyn chłodniczy posiadasz w aucie (np. po zakupie) i konieczne jest jego dolanie, to powinieneś przeprowadzić wymianę, którą należy poprzedzić płukaniem układu chłodzenia. Istotne jest także to, by wybierać wyłącznie produkty renomowanych producentów, co gwarantuje odpowiednią jakość, a co za tym idzie zapewnia optymalne parametry pracy silnika. Przykładem mogą być płyny chłodnicze GlycoCool marki Kemetyl, które są dostępne zarówno w formie gotowej, jak i jako koncentrat.

W naszej ofercie znajdziesz między innymi płyny GlycoCool Longlife Premium 774D-F oraz GlycoCool Longlife Ultimate Protection, czyli wysokiej jakości substancje chłodzące zapewniające nie tylko optymalną temperaturę silnika, ale również należytą ochronę.

Czy można mieszać płyny chłodnicze?

Istotną kwestią w kontekście płynów chłodniczych jest możliwość ich mieszania. Niektórzy kierowcy i mechanicy twierdzą, że jest to kategorycznie zabronione, a inni jak najbardziej dopuszczają takie rozwiązanie. Jaka jest zatem prawda? Otóż, musisz mieć świadomość, że mieszać ze sobą można jedynie te płyny chłodnicze, które są wyprodukowane w tej samej technologii, czyli np. HOAT. Niewskazane jest natomiast mieszanie płynu chłodniczego dwóch różnych typów, ponieważ posiadają one inne składniki. Ich połączenie może zatem nie tylko pogorszyć właściwości danego płynu, ale doprowadzić również do powstania substancji agresywnej. W obu przypadkach mogłoby to doprowadzić do poważnych szkód, dlatego też przed zmieszaniem dwóch płynów chłodniczych powinieneś najpierw zapoznać się z ich etykietami. Jeżeli natomiast nie masz pewności co do tego, jaki rodzaj płynu znajduje się w układzie chłodzenia Twojego samochodu to zamiast dolewki powinieneś przeprowadzić jego wymianę.

Podsumowując należy stwierdzić, że mieszanie płynów chłodniczych dozwolone jest jedynie wtedy, gdy są one wyprodukowane w tej samej technologii, czyli posiadają te same składniki. Nie można zatem kierować się wyłącznie ich kolorem, ponieważ w przypadku produktów różnych marek ta sama barwa niczego nie gwarantuje. Tak samo, jak w przypadku olejów silnikowych niewskazane jest natomiast łączenie dwóch substancji o innych parametrach, ponieważ może to doprowadzić do poważnej awarii.