Podczas zakupu nowego auta lub motocykla, producent oferuje nam wsparcie w postaci instrukcji obsługi. To w niej znajduje się informacja na temat odpowiedniego oleju do zakupionego pojazdu. Co zrobić, gdy brakuje instrukcji?
W rzeczywistości najtrudniej jest wybrać odpowiedni środek smarny do samochodu używanego, nabytego na rynku wtórnym.
Z tego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę podczas wyboru odpowiedniego produktu do twojego samochodu.
Spis treści:
- Rodzaje olejów silnikowych
- Czym jest lepkość oleju silnikowego?
- Specyfikacja i klasyfikacje
- Jak dobrać olej do silnika twojego samochodu?
- Samodzielna wymiana oleju silnikowego
- FAQ
Rodzaje olejów silnikowych
Podstawowy podział, uwzględniający metodę pozyskiwania:
Mineralny
Produkowany z rafinowanych surowców naftowych. Zalecany głównie do silników starszej generacji, wymagających częstszego uzupełniania środka smarnego. W tym przypadku istotna jest jego niska cena. (Helix HX3, Helix HX5)
Półsyntetyczny
Jest to mieszanka olejów mineralnych i syntetycznych. Produkt półsyntetyczny ma właściwości zbliżone do syntetyków, jednak jest tańszy .A zatem, zalecany jest do pojazdów starszych, częściowo wyeksploatowanych często z dużym przebiegiem. (Helix HX6, Helix HX7)
Syntetyczny
Olej syntetyczny gwarantuje najlepsze właściwości smarujące. Wzbogacony jest o dodatki, które znacząco ograniczają zużycie silnika oraz jego podzespołów. Jednak minusem jego stosowania jest wysoka cena. (Helix HX8, Helix Ultra)
Czym jest lepkość oleju silnikowego? Co opisuje klasa lepkości oleju (SAE)?
Lepkość produktu jest kluczowym czynnikiem wpływającym na jego zdolność do smarowania silnika w różnych warunkach pracy. Oznaczenie klasy SAE składa się z dwóch liczb oddzielonych literą „w”, na przykład 10w40. Pierwsza liczba określa parametr w niższej temperaturze, natomiast druga w wysokiej. Niższa liczba oznacza niższą lepkość przy niskiej temperaturze, co ułatwia rozruch silnika w chłodniejszych warunkach, podczas gdy wyższa oznacza lepszą ochronę silnika przy wysokich temperaturach, co zwiększając osiągi. Odpowiedni dobór lepkości, zgodnie z tym co zaleca producent pojazdu, uwzględniający warunki eksploatacji jest kluczowy dla zapewnienia optymalnej pracy silnika.
Specyfikacja i klasyfikacje
Na opakowaniach produktów znajdziemy oznaczenia norm.
Oznaczenia specyfikacji API:
- Silniki benzynowe – SJ, SL, SM, SN, SP;
- Silniki Diesla – CH-4, CI-4, CJ-4, CK-4.
Jak widać, oznaczenia SP i CK-4 dotyczą produktów najwyższej jakości.
Symbole specyfikacji ACEA:
- Klasa A – silniki benzynowe;
- Klasa B – silniki wysokoprężne w pojazdach osobowych i lekkich dostawczych do 3,5 tony;
- Klasa C – silniki benzynowe i wysokoprężne wyposażone w filtr cząstek stałych DPF, low SAPS oraz mid SAPS;
- Klasa E – silniki wysokoprężne w pojazdach ciężarowych.
Poszczególne normy mogą odpowiadać różnym rodzajom silników. Znaleźć można oznaczenie np. A3/B4 – jest to norma, która zastąpiła kat. A3/B3. Należy pamiętać, że produkty oznaczone w ten sposób stosuje się w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Inne oznaczenia
Zdarza się również, że producenci silników mają własne normy określające konkretne parametry, które są bardziej rygorystyczne niż wcześniej wspomniane.
Jak dobrać olej do silnika twojego samochodu?
Przede wszystkim należy przestrzegać zaleceń producenta samochodu. Oto kilka wskazówek podzielonych ze względu na typ jednostki napędowej:
Silnik benzynowy
Można używać produkty o wyższej normie, niż rekomendowana, jednak nigdy o niższej. Nie powinno się również obniżać jakości produktu, stosując gorszy niż wcześniej. Właściwości środka smarnego są szczególnie istotne w dwóch przypadkach: przy silnikach z turbo oraz zasilanych LPG. W turbodoładowanych warto postawić na produkt o normie API SP. To środek, który zapobiega przedwczesnemu zapłonowi przy niskiej prędkości. Cechuje go również ulepszona ochrona przed osadem, który może gromadzić się w turbosprężarce.
Silniki diesla
Środek smarujący powinien zapewniać skuteczną ochronę przed zużyciem, minimalizować osady i zanieczyszczenia oraz utrzymywać odpowiednią wydajność. Najczęściej używane normy to API CK-4 i CJ-4 czy ACEA C3.
Silniki z filtrem cząstek stałych
Do pojazdu wyposażonego w takie rozwiązanie, należy stosować produkty o normie C1, C2 lub C3 klasyfikacji ACEA. Ale uwaga, nie w każdym współczesnym dieslu można zastosować środki o takiej charakterystyce. Przed zakupem należy sprawdzić co zaleca producent auta.
Samodzielna wymiana oleju silnikowego
Na zakończenie należy podkreślić, że dobór środka smarującego powinien zawsze odbywać się na podstawie zaleceń producenta pojazdu. Rzecz jasna, informacje na ten temat znajdują się w instrukcji obsługi auta lub motocykla.
Istotne pytania odnośnie wyboru oleju samochodowego
Kilka pomocnych pytań, jaki produkt stosować:
Czy warto korzystać z wyszukiwarki olejów?
Wyszukiwarka pomoże wybrac odpowiedni środek smarny do twojego pojazdu. Natomiast tylko zalecenia producenta określają najlepsze parametry zapewniające odpowiednią prace silnika.
Jaki wybrać, syntetyczny, czy mineralny?
Najlepszy pod względem właściwości jest produkt syntetyczny. Jednak mineralny jest dużo tańszy.
Jaki stosować olej do silnika z instalacją LPG?
W jednostkach napędowych zasilanych LPG warto postawić na produkt o normie API SP.
Jaki olej silnikowy wybrać do auta z dużym przebiegiem?
Ze względu na zużycie jednostki napędowej proponuje się tańsze rozwiązania w postaci środków półsyntetycznych.
Producent samochodu zaleca 5w30. Co to znaczy?
Jest to norma SAE opisująca lepkość środka smarnego. Pierwsza cyfra opisuje parametr w niskiej temperaturze, druga w wysokiej. Inne przykłady: 5w40, 10w40.